Οδηγος διατροφης

Οδηγος διατροφης

Η σωστή επιλογή τροφών κατά την διάρκεια της ορθοδοντικής θα συμβάλει καθοριστικά στην διατήρηση των δοντιών και ούλων, καθώς και των ορθοδοντικών μηχανισμών, σε άριστη κατάσταση. Τα σιδεράκια, εκτός του ότι αποτελούν ένα «εμπόδιο» για την άσκηση στοματικής υγιεινής, λειτουργούν ενισχυτικά για την παγίδευση και προσκόλληση των τροφών. Και για τους δύο αυτούς λόγους, επιταχύνεται η φθορά των δοντιών και των ούλων, εάν δεν ακολουθηθούν οι οδηγίες στοματικής υγιεινής και διατροφής.

Μερικές τροφές μπορεί να είναι καταστροφικές για τα ίδια τα σιδεράκια. Το είδος και ο τρόπος διατροφής μπορεί να τα ξεκολλήσουν ή τα παραμορφώσουν. Συνέπεια αυτού είναι αφενός η διακοπή ή τροποποίηση των ακριβών ορθοδοντικών μετακινήσεων και αφετέρου η επιφανειακή φθορά του δοντιού εξαιτίας ξεκολλήματος και μετά επανασυγκόλλησης, γεγονός που παρατείνει την διάρκεια της θεραπείας.

Ως γενικό συμπέρασμα, οι συμβουλές στοματικής υγιεινής και διατροφής που δίνονται κατά την διάρκεια της ορθοδοντικής θεραπείας θα πρέπει να αποτελέσουν τρόπο ζωής για όλους, όχι μόνο για την πρόληψη νόσων του στόματος, αλλά και άλλων, όπως η παχυσαρκία .

ΓΕΝΙΚΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

  • Αλλάζουμε τις διατροφικές μας συνήθειες, επιλέγοντας τροφές που είναι υγιεινές, δεν παχαίνουν και δεν καταστρέφουν τα δόντια.
  • Δεν καταναλώνουμε συχνά τροφές που έχουν πολλή ζάχαρη (π.χ. γλυκά, διάφορα ροφήματα), γιατί σε συνέργεια με τα βακτήρια του στόματος, δημιουργείται ένα όξινο περιβάλλον στο στόμα που συμβάλλει στον τερηδονισμό (εξωτερική και εσωτερική αποδόμηση) των δοντιών.
  • Δεν καταναλώνουμε συχνά τροφές που είναι όξινες (π.χ. αναψυχτικά, χυμός λεμονιού), γιατί συμβάλλουν στην επιφανειακή διάβρωση του δοντιού.
  • Το σάλιο αποτελεί το φυσικό αμυντικό παράγοντα του στόματος, απομακρύνει τα οξέα, κάνει πιο ανθεκτικά τα δόντια και δεν αφήνει τα μικρόβια να δράσουν. Τηρούμε τον προβλεπόμενο αριθμό γευμάτων και δίνουμε το χρόνο στο σάλιο να δράσει ευεργετικά στα δόντια μας. Τρώμε και πίνουμε (εκτός νερού) το πολύ 5 φορές την ημέρα (3 γεύματα & 2 snacks/ροφήματα).
  • Πίνουμε άφθονο νερό, για ενυδάτωση και για να ξεπλύνουμε το στόμα μας.

  • Τρώμε αντιτερηδονογόνες τροφές (π.χ. γαλακτοκομικά για ασβέστιο, θαλασσινά για φθόριο, τροφές που αυξάνουν την παραγωγή σάλιου και εξουδετερώνουν τα οξέα).
  • Τα προϊόντα διαίτης (light), εκτός του ότι έχουν αμφίβολη δράση κατά της παχυσαρκίας, δεν προστατεύουν από την τερηδόνα.
  • Δεν μασάμε εξαιρετικά σκληρά αντικείμενα (π.χ. παγάκια), γιατί προκαλούν μικρορωγμές στην επιφάνεια του δοντιού, αυξάνοντας την πιθανότητα θραύσης.
  • Γνωρίζουμε ότι τα αλκοολούχα ποτά, εκτός των άλλων επιπτώσεων, έχουν ζάχαρη και προκαλούν ξηροστομία, μειώνοντας την παραγωγή σάλιου.
  • Όταν καταναλώσουμε τερηδονογόνες τροφές, δεν τις κρατάμε πολύ χρόνο στο στόμα μας (π.χ. πίνουμε φρουτοποτά με καλαμάκι) και με την πρώτη ευκαιρία βουτσίζουμε τα δόντια μας.
  • Αν τα δόντια μας έχουν κακή ποιότητα προστατευτικού περιβλήματος / αδαμαντίνης (δηλ. τα δόντια χαλάνε εύκολα), επισκεπτόμαστε συχνά τον οδοντίατρό μας για επανέλεγχο.

ΕΙΔΙΚΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΝΤΙΚΗ

  • Δεν τρώτε σκληρές τροφές (π.χ. παξιμάδια, κόρες, ξηρούς καρπούς, ποπ κορν, παγάκια).
  • Δεν τρώτε κολλώδεις τροφές (π.χ. τσίχλες, καραμέλες, λουκούμια, παστέλια, ζαχαρωτά).
  • Δεν δαγκώνετε σκληρά αντικείμενα (π.χ. στυλό, μολύβια, νύχια).
  • Τρώτε με προσοχή, κόβετε σε κομμάτια τις τροφές, πριν μπουν στο στόμα.
  • Δεν δαγκώνετε με τα μπροστινά σας δόντια για να κόψετε τις τροφές, όπως συνήθως κάνουμε όταν τρώμε σουβλάκι, κρέας με κόκκαλο, σάντουιτς, καλαμπόκι, μήλο κ.α.
  • Βγάζετε τα κουκούτσια από τροφές, όπως φρούτα και ελιές.
error: Content is protected !!