Οδηγος διατροφης

Διατροφή

Η σωστή επιλογή τροφών συμβάλει καθοριστικά στην γενική μας υγεία αλλά και στη διατήρηση των δοντιών και ούλων, καθώς και των ορθοδοντικών μηχανισμών, σε άριστη κατάσταση.

ΓΕΝΙΚΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ

•Για τη γενικότερη υγεία και την υγεία των δοντιών συστήνεται η κατανάλωση 3 γευμάτων και μέχρι 2 σνακ κάθε μέρα. Η συνεχής κατανάλωση τροφίμων και ποτών δεν επιτρέπει στο σάλιο να καθαρίσει τα δόντια με αποτέλεσμα να αυξάνεται ο κίνδυνος για τερηδόνα.
•Τα καλύτερα σνακ για την υγεία των δοντιών είναι το τυρί, το σκέτο γιαούρτι, οι ξηροί καρποί, και τα λαχανικά.
•Συστήνεται η αποφυγή της κατανάλωσης ζαχαρούχων τροφών και σκευασμάτων με κολλώδη σύσταση, όπως οι καραμέλες και τα γλειφιτζούρια.
•Εάν θέλουμε να καταναλώσουμε κάποιο τρόφιμο με ζάχαρη όπως μπισκότα, δημητριακά, κέικ, γλυκά, σοκολάτες, χυμούς, αναψυκτικά καλό είναι να το καταναλώνουμε μαζί με τα κύρια γεύματα και όχι περισσότερες από 3 φορές την εβδομάδα.
•Συστήνεται η αποφυγή της κατανάλωσης συσκευασμένων χυμών φρούτων, που περιέχουν μεγάλη ποσότητα ζάχαρης και αντικατάστασή τους από φυσικούς χυμούς ή νερό.
•Συστήνεται η αποφυγή της κατανάλωσης όξινων τροφών (π.χ. αναψυκτικά, χυμός λεμονιού), γιατί συμβάλλουν στην επιφανειακή διάβρωση του δοντιού.
•Συστήνεται η αποφυγή μάσησης εξαιρετικά σκληρών αντικείμενων (π.χ. παγάκια), γιατί προκαλούν μικρορωγμές στην επιφάνεια του δοντιού, αυξάνοντας την πιθανότητα θραύσης.
•Σε περίπτωση κατανάλωσης ζαχαρούχων τροφών συστήνεται αμέσως μετά βούρτσισμα των δοντιών ή τουλάχιστον ξέπλυμα με λίγο νερό.
•Τα προϊόντα διαίτης (light), εκτός του ότι έχουν αμφίβολη δράση κατά της παχυσαρκίας, δεν προστατεύουν από την τερηδόνα.
•Γνωρίζουμε ότι τα αλκοολούχα ποτά, εκτός των άλλων επιπτώσεων, έχουν ζάχαρη και προκαλούν ξηροστομία, μειώνοντας την παραγωγή σάλιου.

ΕΙΔΙΚΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΚΑΤΑ ΤΗΝ ΟΡΘΟΔΟΝΤΙΚΗ

•Για τη γενικότερη υγεία και την υγεία των δοντιών συστήνεται η κατανάλωση 3 γευμάτων και μέχρι 2 σνακ κάθε μέρα. Η συνεχής κατανάλωση τροφίμων και ποτών δεν επιτρέπει στο σάλιο να καθαρίσει τα δόντια με αποτέλεσμα να αυξάνεται ο κίνδυνος για τερηδόνα.
•Τα καλύτερα σνακ για την υγεία των δοντιών είναι το τυρί, το σκέτο γιαούρτι, οι ξηροί καρποί, και τα λαχανικά.
•Συστήνεται η αποφυγή της κατανάλωσης ζαχαρούχων τροφών και σκευασμάτων με κολλώδη σύσταση, όπως οι καραμέλες και τα γλειφιτζούρια.
•Εάν θέλουμε να καταναλώσουμε κάποιο τρόφιμο με ζάχαρη όπως μπισκότα, δημητριακά, κέικ, γλυκά, σοκολάτες, χυμούς, αναψυκτικά καλό είναι να το καταναλώνουμε μαζί με τα κύρια γεύματα και όχι περισσότερες από 3 φορές την εβδομάδα.
•Συστήνεται η αποφυγή της κατανάλωσης συσκευασμένων χυμών φρούτων, που περιέχουν μεγάλη ποσότητα ζάχαρης και αντικατάστασή τους από φυσικούς χυμούς ή νερό.
•Συστήνεται η αποφυγή της κατανάλωσης όξινων τροφών (π.χ. αναψυκτικά, χυμός λεμονιού), γιατί συμβάλλουν στην επιφανειακή διάβρωση του δοντιού.
•Συστήνεται η αποφυγή μάσησης εξαιρετικά σκληρών αντικείμενων (π.χ. παγάκια), γιατί προκαλούν μικρορωγμές στην επιφάνεια του δοντιού, αυξάνοντας την πιθανότητα θραύσης.
•Σε περίπτωση κατανάλωσης ζαχαρούχων τροφών συστήνεται αμέσως μετά βούρτσισμα των δοντιών ή τουλάχιστον ξέπλυμα με λίγο νερό.
•Τα προϊόντα διαίτης (light), εκτός του ότι έχουν αμφίβολη δράση κατά της παχυσαρκίας, δεν προστατεύουν από την τερηδόνα.
•Γνωρίζουμε ότι τα αλκοολούχα ποτά, εκτός των άλλων επιπτώσεων, έχουν ζάχαρη και προκαλούν ξηροστομία, μειώνοντας την παραγωγή σάλιου.

ΕΙΔΙΚΕΣ ΣΥΜΒΟΥΛΕΣ ΔΙΑΤΡΟΦΗΣ ΚΑΤΑ ΤΗ ΒΡΕΦΙΚΗ ΗΛΙΚΙΑ

•Ο θηλασμός αποτελεί μια υπέροχη συνήθεια που προσφέρει στο βρέφος τη καλύτερη διατροφή κατά τους πρώτους μήνες της ζωής του, το θωρακίζει από τις πρώτες λοιμώξεις και δημιουργεί μια σχέση ασφάλειας και θαλπωρής στο παιδί.
•Ωστόσο μετά την ανατολή των δοντιών είναι απαραίτητο να ξεκινά και το βούρτσισμά τους ώστε να αποφευχθεί ο τερηδονισμός τους. Το γάλα έχει μέσα λακτόζη που είναι ένα είδος σακχάρου και το οποίο προκαλεί τερηδόνα όταν παραμείνει στα δόντια για μεγάλα και συχνά διαστήματα. Κατά τη διάρκεια της νύχτας το σάλιο στο στόμα σταματά να βγαίνει, με αποτέλεσμα το γάλα να παγιδεύεται από τη γλώσσα στα δόντια ιδιαίτερα τα πάνω και να οδηγεί σε τερηδόνα βρεφικής ηλικίας (παλαιότερα γνωστή ως τερηδόνα μπιμπερό). Για το λόγο αυτό, μετά τη λήψη του γάλακτος, συστήνεται καθαρισμός των δοντιών με μία γάζα ή πανάκι νοτισμένο με νερό, για την απομάκρυνση των σακχάρων του γάλακτος.
•Ακόμη καλό είναι ο θηλασμός και η χρήση μπιμπερό ιδιαίτερα κατά τη διάρκεια της νύχτας να διακόπτεται μετά το 1ο έτος αφού δεν είναι απαραίτητος. Μετά την ηλικία του 1ου έτους το παιδί λαμβάνει πολύ περισσότερα θρεπτικά συστατικά από τις υπόλοιπες ομάδες των τροφών και το βρεφικό γάλα δεν έχει να του προσφέρει κάτι επιπλέον ενώ παράλληλα μπορεί να οδηγήσει σε τερηδονισμό των δοντιών.
•Η διακοπή του θηλασμού και του μπιμπερό δε μπορεί να γίνει απότομα καθώς κάτι τέτοιο συνήθως δημιουργεί εντάσεις στην οικογένεια και δεν έχει το επιθυμητό αποτέλεσμα.
•Για τη διακοπή του θηλασμού συστήνεται ο σταδιακός αποθηλασμός, έτσι θα μπορούσε η μητέρα να θηλάζει κάθε δεύτερη μέρα για μια εβδομάδα, στη συνέχεια κάθε τρίτη μέρα μέχρι ότου διακόψει τον θηλασμό. Ακόμη η διατήρηση του θηλασμού το πρωί σε αντίθεση με τις βραδινές ώρες τους τελευταίους μήνες βοηθάει στο να μη συνδέεται ο θηλασμός με τον ύπνο.
•Για τη διακοπή του μπιμπερό συστήνεται η σταδιακή διάλυση του γάλατος με νερό, αυξάνοντας σταδιακά την ποσότητα του νερού και μειώνοντας τη ποσότητα του γάλατος έως ότου αντικατασταθεί πλήρως με νερό.

error: Content is protected !!